Programului Pilot Start-Up Mediu pentru tehnologii de obtinere a materialelor si/sau produselor cu impact redus asupra mediului prin utilizarea de materii prime naturale si/sau materii prime reciclate
Obiectul Programului il reprezinta finantarea nerambursabila a tehnologiilor de obtinere a materialelor si/sau produselor cu impact redus asupra mediului prin utilizarea de materii prime naturale si/sau materii prime reciclate, in scopul introducerii acestora in diferite sectoare ale economiei verzi.
Cuantumul finantarii nerambursabile raportat la valoarea totala a cheltuielilor eligibile ale proiectului, nu va putea depasi, la data semnarii contractului, echivalentul in lei al nivelului maxim al ajutorului de minimis de 200.000 EUR sau 100.000 EUR (pentru intreprinderile ce isi desfasoara activitatea in domeniul transportului rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost), conform legislatiei in vigoare; Valoarea cheltuielilor eligibile care depaseste acest plafon de finantare constituie contributia proprie a solicitantului si va fi asigurata din surse financiare proprii;
Depunerea dosarului de finantare
- Solicitantul poate depune dosarul de finantare incepand cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere;
- Dosarul de finantare continand toate documentele obligatorii, mentionate in ghid, va fi depus la sediul Autoritatii
Tipuri de proiecte eligibile
Sunt investitii in tehnologii de obtinere a materialelor si/sau produselor cu impact redus asupra mediului prin utilizarea de materii prime naturale si/sau
materii prime reciclate, asa cum sunt acestea definite in cadrul Art. 3 (Definitii ale ghidului), prin utilizarea materiilor prime naturale si a materiilor prime secundare.
Criterii de eligibilitate a solicitantului
Este eligibil solicitantul care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este persoana juridica romana, care desfasoara activitati economice pe
teritoriul Romaniei;
b) functioneaza si are activitate economica de cel putin 1 an, la data depunerii dosarului de finantare, si are cel putin un exercitiu financiar anual incheiat;
c) obiectul/ele de activitate autorizat/autorizate permite/permit productia materialelor si/sau produselor rezultate din utilizarea investitiilor finantate prin ghid;
d) este proprietar, administrator, concesionar sau locatar/comodatar cu drept de superficie pentru imobilul pe/in care se implementeaza proiectul si pe terenul pe care se instaleaza tehnologiile de productie; terenul trebuie sa fie liber de sarcini, sa nu faca obiectul unui litigiu in curs de solutionare la instantele judecatoresti, vreunei revendicari potrivit unei legi speciale sau dreptului comun, unei proceduri de expropriere pentru cauza de utilitate publica;
e) nu este in stare de insolventa sau faliment, nu are suspendate activitatile economice, nu se afla in procedura de dizolvare ori lichidare, nu este supus unei executari silite si/sau nu se afla in situatii similare;
f) are indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor, amenzilor si contributiilor catre bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale in vigoare;
g) nu se afla in interdictie bancara;
h) respecta prevederile Regulamentlui (UE) 1407/2013 al Comisiei din
18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
i) in activitatea desfasurata anterior inceperii proiectului nu a incalcat dispozitiile legale privind protectia mediului si nu sponsorizeaza activitati cu efect negativ asupra mediului;
j) nu a obtinut si nu este pe cale sa obtina finantare prin proiecte ori programe finantate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare pentru realizarea proiectului, potrivit declaratiei pe propria raspundere din cererea de finantare;
k) detine toate acordurile, avizele, autorizatiile si aprobarile impuse de studiul de fezabilitate; autorizatia de construire (daca este cazul), se poate prezenta pana la prima cerere de plata;
l) ajutorul de minimis solicitat prin cererea de finantare nu urmeaza a fi utilizat pentru desfasurarea de activitati in unul dintre sectoarele prevazute in cuprinsul anexei 1 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, si nici pentru achizitionarea autovehiculelor noi destinate transportului rutier de marfuri;
m)valoarea totala a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioada de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia depune dosar de acceptare in program), cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in baza schemei de minimis, nu depaseste echivalentul in lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, daca activeaza in sectorul transporturilor rutiere de marfuri), potrivit declaratiei pe propria raspundere depuse la dosar;
n) in situatia in care solicitantul are calitatea de intreprindere unica, asa cum este definita la ar 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr.1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, valoarea totala a ajutoarelor de minimis se va calcula prin insumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioada de 3 ani consecutivi intreprinderilor care fac parte din intreprinderea unica respectiva;
Categorii de cheltuieli eligibile
(1) Sunt cheltuieli eligibile cele efectuate pentru:
a) investitii legate de infiintarea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati, prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentala a procesului de productie al unei unitati existente;
b) realizarea cladirilor si/sau constructiilor necesare amplasarii si montarii utilajelor, instalatiilor si echipamentelor achizitionate in cadrul proiectului, cu dotarile aferente – instalatii electrice, instalatii de alimentare cu gaze naturale, instalatii de incalzire, ventilare, climatizare, telefonie, PSI, intranet. Sunt eligibile doar instalatiile mentionate mai sus care sunt realizate in interiorul cladirilor si/sau constructiilor necesare amplasarii si montarii utilajelor si nu reprezinta cheltuieli cu asigurarea utilitatilor;
c) achizitia de utilaje, instalatii, echipamente noi necesare indeplinirii obiectivelor prezentului proiect;
d) montajul utilajelor si echipamentelor tehnologice;
e) instalare si punerea in functiune; – pregatirea personalului de exploatare – cheltuielile necesare instruirii/scolarizarii personalului in vederea utilizarii corecte si eficiente a utilajelor si tehnologiilor; – probe tehnologice si teste – cheltuielile aferente executiei probelor/incercarilor, prevazute in proiect, rodajelor, expertizelor la receptie, omologarilor;
f) studii de fezabilitate, proiect tehnic, in limita a 8% din cheltuielile eligibile pentru investitia de baza.
(2) Cheltuielile efectuate pentru achizitia de active corporale sunt eligibile daca activele achizitionate sunt noi.
(3) Detalierea cheltuielor de va face conform structurii devizului general prevazut in HG 28/2008.
Pentru informatii suplimentare accesati versiunea finala a ghidului de finantare aici.